Kultur, æstetik og fællesskab
I Solsikken støtter vi børnene i deres æstetiske udtryk og udvikling ved at give dem kendskab til forskellige kreative beskæftigelsesmaterialer. Indholdet i aktiviteten tilrettelægges, så det kan fremme børnenes fantasi og skabe mulighed for, at de kan sætte deres eget aftryk på produktet. På legepladsen er der rum for spontane lege og udfoldelser, hvor børnene kan dyrke deres individuelle opfindsomhed og skaberglæde.
Når vi synger eller læser sammen med børnene, er vi opmærksomme på i særlige tilfælde at udvælge sange eller bøger, der både har en værdi i sig selv, men som også kan ses i sammenhæng med børnenes hverdag og til at understøtte en begivenhed – det være sig fødselsdag, jul eller en aktivitet m.v. Vi benytter lokale kulturtilbud til fællesoplevelser – og i dagligdagen har vi løbende opmærksomheden rettet mod de forskellige familiekulturelle baggrunde, børnene hver især kommer fra.
Brugen af digitale medier foregår sammen med personalet i børnegruppen på en velovervejet og afstemt måde: indslagene og aktiviteten udvælges af den voksne, og der er begrænsning på i forhold til tid. Vi har til formål at lære børnene, hvordan iPads kan anvendes som et redskab til at indhente ny viden og inspiration eller som supplement til kreativitet og eksperimenter omsat i praksis. Vores hensigt er at skabe fundamentet for en begyndende innovativ tankegang hos børnene med udgangspunkt i alle seks læreplanstemaer.